3 maanden gratis contributieVoor nieuw lid èn de werver

Recensie 'Hete thee en drie klontjes suiker'

09 NOVEMBER 2017

Eerlijk is eerlijk. Toen ik het boekje in handen kreeg, begon ik zomaar te lezen en voor ik het wist was ik een uurtje verder en had ik dit mooie boekje helemaal uitgelezen.

Geboeid lees ik het verhaal van Netty Dijkstra. Over hoe depressies haar leven overnemen en de invloed op haar welbevinden met twee kinderen met autisme. Over de uitputtingsslag en het vele geduld dat ze met haar jongens moet hebben, over de plotselinge momenten dat negatieve gevoelens haar leven binnen komen rollen en ze letterlijk het leven niet meer ziet zitten. Geraakt ben ik door haar zoektocht naar erkenning door de buitenwacht. Ik voel haar strijd voor haar kinderen om als volwaardige mensen aangezien te worden, maar ook de botte en koude bejegening van de mensen in haar omgeving.

Ik bewonder dit persoonlijke relaas. Wat moedig om je verhaal aan het papier toe te vertrouwen. Wat ben je kwetsbaar als je alle zwarte bladzijden uit je je levensboek laat inzien! De titel van het boek verwijst naar de hete thee die Netty dronk in haar periode met waanideeën. Het was het enige dat ze nog dronk. Maar dan wel met drie klontjes suiker, het symbool van haar liefde voor haar drie kinderen.

Je moet dit boekje zeker lezen als je zelf ook zoekend bent naar een goede balans tussen werk en privé en wellicht ook te maken hebt met zware zorgtaken thuis. Want uiteindelijk hield Netty het niet vol en werd het allemaal teveel. Werken ging niet meer, maar ook zorgen voor haar kinderen niet.

Vier tips van Netty voor iedereen die worstelt voor een goede balans tussen werk en privé:

1. Neem waarschuwingen van je collega’s ter harte

2. Neem echt rust. Bijvoorbeeld iedere dag een wandeling.

3. Praat met andere mensen over wat je bezig houdt.

4. Ga leuke dingen doen en probeer te genieten van eten, mensen en activiteiten.

Het boekje ‘Het thee en drie klontjes suiker’ is in eigen beheer uitgegeven. Naast een persoonlijk verhaal, is deze uitgave aangevuld met gedichten. De kracht van dit persoonlijke verhaal, is tevens ook meteen de zwakte. Het is soms niet helemaal duidelijk waar de schrijfster je mee naar toe wil nemen. Wil ze meer aandacht voor haar psychische nood, voor haar kinderen met autisme of haar ervaring als ouder delen? Desondanks is het verhaal met de gedichten zeker de moeite waard. Ik ben blij dat ze mag getuigen dat ze op momenten heel sterk ervaart dat God haar nood kent en van haar bestaan af weet.

Amanda Herrera de Gier
Amanda Herrera de Gier is medewerker Communicatie bij de RMU. Reageren? Laat hieronder een bericht achter of stuur Amanda Herrera de Gier een mail: reageren@rmu.nu.
Delen